Peter Klasen

Konstnären Peter Klasen är motsatsernas mästare. Fragment och helhet. Den hårda plåten mot den mjuka huden. Ständigt finner han nya infallsvinklar. Skärvor av verklighet och drömmar fogas samman till ett livfullt collage. Urklipp från veckotidningar, kartongbitar och detaljer från militärflyg- och fordon är bara några av materialen som används i hans bilder.

Det ödesmättade mörkret i förhållande till det livgivande ljuset i målningarna. De skimrande blåa och gröna valörerna bryter av mot det grå och bruna. Det skrovliga mot det släta. Repstumpar och symboler för eldslågor står i kontrast till vädjande händer som sträcks upp mot himlen. Nakna kvinnokroppar, bröst och särade läppar, monteras ihop med siffror och symmetriska färgfält.

Redan 1962 var han med och bildade La Nouvelle Figuration, den nya figurativa strömningen, som exponerade den föreställande konstens betydelse. I gruppen fanns bland andra Adami, Erró och Télémaque. Strömningen växte fram ungefär samtidigt som Pop Art tog fart i USA med bland andra Robert Indiana, Tom Wesselmann, Roy Lichenstein och Andy Warhol.

Alltsedan den konstnärliga debuten 1964 på Galleri Friedrich i München har Klasen utvecklat ett egensinnigt bildspråk. Paradoxalt nog hittar Peter Klasen en balans mellan det sinnliga och industriella, en korsbefruktning mellan det behagliga och otäcka, mellan det smakfulla och motbjudande. Det är just denna motsägelse som så ofta kommer till uttryck i hans bilder. Förutom målningar på linneduk, järn, plåt och trä har han gjort flera offentliga utsmyckningar, bland annat i affärskvarteret La Défense i Paris.

Peter Klasen är född i Lübeck 1935. Redan i barndomen inspirerades han att börja teckna och måla. Farfadern, som var konst- och antikhandlare, uppmuntrade Klasen att ta sina första konstnärliga steg. Åren vid konsthögskolan i Berlin i efterkrigstidens Tyskland blev en vändpunkt, då han fick impulser att börja måla avantgardistiskt. Ungefär samtidigt blev han vän med konstnären Georg Bazelitz, känd för sina neo-impressionistiska verk. I början av 1960-talet flyttade han
till Paris. Till en början blev det flera tuffa år med fattigdom och utan någon större konstpublik. Genombrottet kom först under 1970-talet. Första gången han ställde ut i Sverige var på Galleri GKM Siwert Bergström 1988.

I samband med Peter Klasens 70-årsdag i år uppmärksammas han med utställningar i Frankfurt, Milano, Los Angeles och Barcelona. Till hösten ska han visas på La Maison Européenne de la Photographie i Paris.
I en inträngande analys av Peter Klasens verk har konstkännaren Gilles Plazy sagt att flera av hans bilder gestaltar en vägg, den mentala Berlinmur, en bild av ett delat Tyskland, som många fortfarande bär inom sig. Det stämmer. I samma andetag måste det inskärpas att Peter Klasen bildar en ingång. Han öppnar en dörr mot minnet och det undermedvetnas mångtydiga regioner.

Johan Persson, 14 mars 2005



Stora Nygatan 30, SE-211 37 Malmö
Phone +46(0)40-611 99 11, Fax +46(0)40-611 85 45
office@gkm.se