Jag målar därför att det är en privat utopi, skriver Erró om sitt skapande.
Landskapen i Errós målningar är ett ständigt strömmande bildflöde, mångtydigt och gåtfullt, ibland kontroversiellt, vitalt och kittlande. Det finns både ett paradis och skräckvision i hans bilder.
Erró, som är en pesudonym, heter egentligen Gudmundur Gudmundsson. Han föddes 19 juli 1932 i Olafsvik, beläget i den nordvästra delen av Island. Tio år gammal fascinerades Gudmundur av konstverken i en katalog från Museum of Modern Art i New York. Sedan dess har måleriet varit hans verkliga passion och livsuppgift. Redan som 19-åring började han på konsthögskolan i Reykjavik och fortsatte därefter med konststudier i Oslo. Erró gjorde åtskilliga resor runt om i Spanien, Italien, Frankrike och Tyskland under 1950-talet. Han studerade på konstakademien i Florens 1954 och under 1955 antogs han på skolan för bysantinsk mosaik i Ravenna. Det var vid den här tiden han började visa sina bilder, framför allt i Paris där han stationerade sig 1958.
Under 1960-talet kom han i kontakt med museimannen Pontus Hultén som uppmuntrade honom och tog honom under sina vingars skugga.
Genom åren har Erró deltagit i hundratals utställningar och finns representerad på de flesta muséer världen över, bland annat på Centre Pompidou i Paris.
I Errós bildvärld mixas seriefigurer med envåldshärskare. Kalle Anka och hans Kajsa, Piff och Puff samt andra Walt Disney-figurer förekommer frekvent vid sidan av grekiska gudar och madonnor. I kontrast till detta tar tyske diktatorn Adolf Hitler gestalt vid sidan av sin irakiske motsvarighet Saddam Hussein och den kinesiske ledaren Mao Zedong avtecknar sig i monumentala proportioner. Provokativt exponerar han ledare som propagerar likriktning och diktatur och i andra bildsekvenser syns orientaliska kvinnor i slöja som blottar sina bröst. Vapen, våld och sexualitet är några bärande motiv. Pastischer av Picasso, Léger, Disney och Dalí har även blivit kännetecknande för Erró.
Egensinnigt blandas stilar och bildspråk. En del av konstverken från hans ungdomsår bär spår av Roberto Mattas rymdliknande varelser, liksom några andra som har likhet med hans vän Öyvind Fahlströms målningar, hämtade från tecknade serier och populärkultur. Erró har också nära släktskap med Roy Lichtenstein, Andy Warhol och James Rosenquist.
Sommaren 2001 invigdes ett museum i Reykjavik tillägnat Erró. Där visas en stor spännvidd av konstnärens verk, från hans första till de senaste årens målningar.
Att se Errós konst är som att lägga pussel. Bilderna glider in i varandra, bildar en syntes. De förkroppsligar det livsbejakande och lekfulla, som står i motsatsförhållande till det dunkla, råa och destruktiva.

Johan Persson 11 november 2005



Stora Nygatan 30, SE-211 37 Malmö
Phone +46(0)40-611 99 11, Fax +46(0)40-611 85 45
office@gkm.se