Konstnären Peter Klasen               är motsatsernas mästare. Fragment och helhet. Den hårda               plåten mot den mjuka huden. Ständigt finner han nya infallsvinklar.               Skärvor av verklighet och drömmar fogas samman till ett               livfullt collage. Urklipp från veckotidningar, kartongbitar               och detaljer från militärflyg- och fordon är bara               några av materialen som används i hans bilder.
              
              Det ödesmättade mörkret i förhållande               till det livgivande ljuset i målningarna. De skimrande blåa               och gröna valörerna bryter av mot det grå och bruna.               Det skrovliga mot det släta. Repstumpar och symboler för               eldslågor står i kontrast till vädjande händer               som sträcks upp mot himlen. Nakna kvinnokroppar, bröst               och särade läppar, monteras ihop med siffror och symmetriska               färgfält. 
              
              Redan 1962 var han med och bildade La Nouvelle Figuration, den nya               figurativa strömningen, som exponerade den föreställande               konstens betydelse. I gruppen fanns bland andra Adami, Erró               och Télémaque. Strömningen växte fram ungefär               samtidigt som Pop Art tog fart i USA med bland andra Robert Indiana,               Tom Wesselmann, Roy Lichenstein och Andy Warhol.
              
              Alltsedan den konstnärliga debuten 1964 på Galleri Friedrich               i München har Klasen utvecklat ett egensinnigt bildspråk.               Paradoxalt nog hittar Peter Klasen en balans mellan det sinnliga               och industriella, en korsbefruktning mellan det behagliga och otäcka,               mellan det smakfulla och motbjudande. Det är just denna motsägelse               som så ofta kommer till uttryck i hans bilder. Förutom               målningar på linneduk, järn, plåt och trä               har han gjort flera offentliga utsmyckningar, bland annat i affärskvarteret               La Défense i Paris.
              
              Peter Klasen är född i Lübeck 1935. Redan i barndomen               inspirerades han att börja teckna och måla. Farfadern,               som var konst- och antikhandlare, uppmuntrade Klasen att ta sina               första konstnärliga steg. Åren vid konsthögskolan               i Berlin i efterkrigstidens Tyskland blev en vändpunkt, då               han fick impulser att börja måla avantgardistiskt. Ungefär               samtidigt blev han vän med konstnären Georg Bazelitz,               känd för sina neo-impressionistiska verk. I början               av 1960-talet flyttade han
              till Paris. Till en början blev det flera tuffa år med               fattigdom och utan någon större konstpublik. Genombrottet               kom först under 1970-talet. Första gången han ställde               ut i Sverige var på Galleri GKM Siwert Bergström 1988.               
              
              I samband med Peter Klasens 70-årsdag i år uppmärksammas               han med utställningar i Frankfurt, Milano, Los Angeles och               Barcelona. Till hösten ska han visas på La Maison Européenne               de la Photographie i Paris.
              I en inträngande analys av Peter Klasens verk har konstkännaren               Gilles Plazy sagt att flera av hans bilder gestaltar en vägg,               den mentala Berlinmur, en bild av ett delat Tyskland, som många               fortfarande bär inom sig. Det stämmer. I samma andetag               måste det inskärpas att Peter Klasen bildar en ingång.               Han öppnar en dörr mot minnet och det undermedvetnas mångtydiga               regioner.
            Johan Persson,               14 mars 2005