 Vernissage lördag den 9 september kl. 14-16 Utställningen pågår till den 14 oktober 2006   Maria Manuela förenar och visar kontrasterna mellan det österländska och västvärldens popkultur i sina bilder. Inspirerad av klassiska japanska träsnitt där kvinnor avbildas med körsbärsröda munnar och stora håruppsättningar, iklädda kimonos i vackra mönster gestaltar Maria Manuela den unga, självständiga japanska kvinnan dansande i minikjol omgiven av körsbärsblommor och haikudikter. Hon målar sina Popiconer med lager på lager av vinyl på linneduk tills målningen förmedlar en känsla av tryckt och lackad yta. Mot en enfärgad fond träder läpparnas linjer, ögonens halvmåneformade konturer och frisyrernas vågformade uttryck fram. Det finns både en mystik och entydig enkelhet i hennes ibland reklamliknande bilder där olika ansiktsuttryck, vemodiga, fundersamma eller muntra får spelrum. Maria Manuela Vintilescu är född i Stockholm 1959 och fick sin första konstupplevelse när hon var sju år. Fascinerad såg hon då Niki de Saint-Phalles jättelika skulptur She, som visades på Moderna museet i Stockholm. Efter examen vid Franska skolan i Stockholm har hon gått flera utbildningar med inriktning på målning, teckning och reklam. Under tio år arbetade Maria Manuela som dekorationsmålare, sedan tog den egna konsten över. Första gången hon skapade sina Popiconer var 1998. Två år senare visade hon sviten FlowerYear, bestånde av tolv kvinnoprträtt, på Liljevalchs vårsalong i Stockholm. Dessa bilder publicerades i ett häfte och ackompanjerades av japanska haikudikter tolkade av Maria Manuelas far, Jan Vintilescu som redan 1959 introducerade boken "Haiku - japansk miniatyrlyrik" för den svenska läsekretsen. Liksom i haikuns förtätade fåordighet vill Maria Manuela i sina bilder förmedla tillstånd, ansiktsuttryck och sinnesstämningar med mycket små och subtila medel. Japanske poeten Issa (1763-1828) skriver i Jan Vintilescus svenska språkdräkt: Körsbärsblommorna gör även främlingen till vän   En jasmin har slagit ut med explosionsartad kraft i en av Phillipe Huarts målningar, Musse Pigg bär svart kostym och citronfärgad fluga. Tavlan är försedd med texten I have a dream, vilket låter Martin Luther Kings bevingade ord eka i verket. I en annan bild ses seriefiguren Spindelmannen ute på riskfyllt uppdrag. Philippe Huart ger gestalt åt det välkända och oväntade på en och samma gång. Precis som pop-konstnärerna Andy Warhol och Roy Lichtenstein, som avbildade annonser och seriefigurer, använder sig Philippe Huart av ett liknande sätt att betrakta omvärlden. Fragment av världskända varumärken och logotyper finns avbildade, bland annat i hans egenartade serie målningar med titeln Trademark. Reklam för läskedrycker, hamburger-kedjor och däcktillverkare är en del av hans motivkrets. Detta placerar Philippe Huart in i en ny strömning som vuxit fram i Frankrike under de senaste tio åren, benämnt Pop Français och även Pop Noveau. Philippe Huart är född i Clamart i Frankrike 1953. Sedan många år lever och arbetar han i Paris. Efter studier i bland annat grafik och efter utbildning vid en konstskola bestämde han sig 1991 för att helt övergå till sitt konstnärliga skapande. Debuten skedde redan 1983, då han ställde ut sina alster på Salon Jeune Peinture i Paris. Därefter har han deltagit i ett 50-tal separat- och samlings-utställningar. För första gången ställer Philippe Huart nu ut i Sverige. Varningsskyltar för eldsvåda och explosionsrisk mixas med aprikosfärgade kvinnoansikten som övergår i mintblått. Motsatsen mellan det brutala blandas med det sköna i Philippe Huarts måleri. Fragment fogas samman och bildar drömlika scenarion. Johan Persson 6 februari 2006 |