In 1967 our parents founded a gallery in Jรถnkรถping, Sweden. They decided to name it “Galleri Kรคnda Mรฅlare” โ GKM, meaning the gallery of famous artists.
Our father, Siwert Bergstrรถm wanted to discover France, the important galleries and the internationally recognized artists. Without knowing a word of French he went to Paris, visited the galleries and acquainted himself with the great artists. By means of a dictionary, good contacts and his “Smรฅlandish” persistency he learnt the language and built up an extensive qualified network that we, Thomas and Karl-Johan Bergstrรถm have the pleasure of upholding and managing.
Art is changing. Art which โyesterdayโ was titled modern has been elevated to the category of classical art. Art which a century ago only was shown at the great salons and approved by art academies is today presented on the Internet. Art is perpetual. Perpetual in the sense that it is always changing.
Galleri GKM has developed from being a local innovative gallery to a well-known international gallery representing its own editions of internationally recognized artists.
We have โlived and breathedโ this environment. We have had the opportunity to observe, from a close perspective, how art has changed through the years. We have experienced the development of the art market and the impact of marketing. But above all we have experienced the change of the publicโs approach towards art. A change for the better. Buying a work of art is today considered more an experience rather than an investment. To a greater extent, art has become a part of life. A part as evident as furnitures of class, good literature and a higher quality of life in general. Art is perpetual.
No one can predict how the art of tomorrow will be, neither who will be the artists to create it. The only thing that is certain, is that art will be created tomorrow and that we will be where art appears. The development from being a small gallery in Jรถnkรถping, where we first became acquainted with art, further on to Malmรถ, Europe and Paris where Karl-Johan lives and works, this development will not be interrupted.
We have literally devoted our lives to art. Not as creators, but as ambassadors on behalf of the artists who have created, are creating and will create art in all different shapes.
Thomas and Karl-Johan Bergstrรถm
1967 รถppnade vรฅra fรถrรคldrar Solveig och Siwert Bergstrรถm ett galleri i Jรถnkรถping. De dรถpte det till โgalleri kรคnda mรฅlareโ. Dรฅ ett ganska kaxigt namn. Speciellt i lilla Jรถnkรถping. Men รคnnu kaxigare var vรฅr far Siwert. Han ville lรคra kรคnna Frankrike, de stora gallerierna och de berรถmda konstnรคrerna. Utan att kunna sรฅ mycket som ett ord franska reste han ner till Frankrike och Paris, besรถkte tryckare, gallerier och bekantade sig med de stora konstnรคrerna. Och det gick bra. Med hjรคlp av ordboken, bra kontakter och smรฅlรคndsk envishet byggde han upp sina sprรฅkkunskaper och ett vittfรถrgrenat kontaktnรคt som vi sedan 1999 fรถrvaltar och utvecklar vidare.
Konst รคr fรถrรคnderlig. Den konst som i gรฅr kallades modern รคr i dag upphรถjd till klassisk. Konst som bara fรถr ett sekel sedan enbart visades i de stora salongerna, godkรคnd av akademier, visas i dag รถver Internet. Konsten รคr evig. Evig i den form att den alltid รคr stadd i fรถrรคndring. En gรฅng var galleriet en lokal nydanare. I dag รคr Galleri GKM ett vรคlkรคnt internationellt galleri med bland annat egna editioner av kรคnda konstnรคrer. Vi har vรคxt upp i denna fรถrรคndring. Vi har upplevt konstens och konstmarknadens utveckling. Vi har sett publikens fรถrรคndrade instรคllning till och kรคnnedom om konst. En fรถrรคndring som รคr till det bรคttre. Konstkรถp som enbart investering har ersatts av konstkรถp som en upplevelse. Konsten har i allt hรถgre grad blivit en del av livet. Den ger hemmet en personlig profil och tillsammans med mรถbler, musik och bรถcker bidrar den till en allmรคnt hรถjd livskvalitet. Konsten รคr evig.
Ingen kan sรคga hur morgondagens konst kommer att se ut. Inte heller vilka konstnรคrer som kommer att skapa den. Det enda man kan vara sรคker pรฅ รคr att det kommer att skapas konst i morgon ocksรฅ. Och att vi kommer att finnas dรคr konst uppstรฅr. Den naturliga utvecklingen frรฅn ett litet galleri i Jรถnkรถping dรคr vi gjorde de fรถrsta bekantskaperna med konsten, vidare till Malmรถ, Europa och Paris, dรคr Karl-Johan bor och verkar, kommer inte att brytas. Vi har bokstavligen vigt vรฅrt liv รฅt konsten. Inte som skapare, men vรคl som ambassadรถrer och handelsmรคn รฅt de konstnรคrer som skapat, skapar och kommer att skapa konst i alla dess former.
Thomas och Karl-Johan Bergstrรถm
En 1967, nos parents ont fondรฉ une galerie ร Jรถnkรถping, Suรจde. Ils lยดont appelรฉe “Galleri Kรคnda Mรฅlare” โ GKM (galerie des artistes connus), un nom assez prรฉsomptueux. Surtout ร Jรถnkรถping (Smรฅland) surtout en 1967.
Encore plus prรฉsomptueux รฉtait notre pรจre Siwert Bergstrรถm : il voulait connaรฎtre la France, les grandes galeries et les artistes cรฉlรจbres.
Sans connaรฎtre un mot de francais, il est parti pour la France et Paris. Il visitait les galeries et faisait connaissance avec de grands artistes. Il a progressรฉ : ร lโaide dโun dictionnaire, de bons contacts et une tenacitรฉ “smรฅlandaise”, il a appris la langue et construit un vaste rรฉseau de contacts que nous depuis 1999 continuons รก administrer et dรฉvelopper.
Lโart est inconstant. Lโart qui passait hier pour moderne est aujourdโhui รฉlevรฉ au rang dโart classique. Lโart qui, il y a un siรจcle seulement รฉtait exposรฉ dans de grands salons, approuvรฉ par les acadรฉmies, est aujourdโhui prรฉsentรฉ sur Internet. Lโart est perpรฉtuel. Perpรฉtuel dans le sens quโil est toujours en transformation.
Autrefois la galerie GKM รฉtait un crรฉateur local. Aujourdโhui, cโest une galerie internationale renommรฉe avec ses propres รฉditions dโartistes cรฉlรจbres.
Nous avons grandi dans cette transformation et vu de prรจs comment lโart a รฉvoluรฉ au cours des annรฉes. Nous avons รฉprouvรฉ le marchรฉ de lโart et senti la puissance de la commercialisation dโart. Mais surtout nous avons vรฉcu le changement dโattitude et lโรฉvolution du public vis ร vis de lโart. Un changement en mieux. Lโacquisition dโune oeuvre dโart est plus considรฉrรฉe comme une expรฉrience quโun investissement. Lโart fait de plus en plus partie de la vie quotidienne : une partie aussi รฉvidente que des meubles de classe, de la littรฉrature de bon sens et une plus haute qualitรฉ de la vie en gรฉnรฉral. Lโart est perpรฉtuel.
Personne ne sait dire comment sera lโart de demain, ni qui seront les artistes ร le crรฉer. Mais nous avons une certitude : demain aussi lโart sera crรฉรฉ. Et nous serons lร oรน lโart apparaรฎtra. Le dรฉveloppement de la Galerie de Jรถnkรถping, oรน nous avons fait nos premiรจres connaissances avec lโart, jusquโร Malmรถ et Paris oรน vit et travaille Karl-Johan, ce dรฉveloppement ne sera pas interrompu.
Nous avons littรฉralement vouรฉ notre vie ร lโart, pas comme crรฉateurs, mais bien comme ambassadeurs et marchands dโart, et ce au service des artistes qui ont crรฉรฉ, qui crรฉent et qui crรฉeront lโart dans toutes ses formes.