William Sweetlove, born in Ostend, Belgium, in 1949, unites dadaism with surrealism and pop art in humoristic sculptures that at first sight may seem โkitschyโ. However, closer familiarity with his works reveals their role as a creative antidote to the overproduction and overconsumption of our society.
With his cloned animals William Sweetlove calls for greater ecological awareness and urges us to reflect on the consequences of the climate change challengeing humanity. His cloned dogs wear boots since the sea level rises and the penguins carry water bottles since we are runnig out of drinking water.
William Sweetlove has had exhibitions at art fairs, galleries and museums all over the world. His works are found in several private art collections. He has also participated in different art manifestations worldwide together with the Italian Cracking Art Group.
The community of Borรฅs acquired the sculpture โCloned Frogs on Gala Dressโ to their impressive sculpture park in 2010 and dedicated it as a wedding gift to Their Royal Highnesses, Crown Princess Victoria of Sweden and Prince Daniel.
Tillfรคllighet och evighet รคr tvรฅ begrepp som alltmer kontrasterar varandra i mitt arbete.โจ๏ฟผJag har alltid varit intresserad av fossiler vilka jag anser vara historiens efterlรคmningar till oss. Problemet i dag รคr att fossiler inte mรฅste bevaras lรคngre: alla bevarar bara det som de anser vara viktigt och det inkluderar tรคnkande, vilket jag kallar โfossilt tรคnkandeโ.โจVad anser jag vara fossiler i konsten? Jag gรถr skulpturer i plast, resin och polyuretan; alla dessa รคr syntetiska produkter gjorda av petroleum som i sig รคr en naturlig organisk fossil. Nรคr molekylerna i petroleum sรถnderdelas produceras kolvรคten som gasolin, diesel, bensin, olja, bensen och nรคr dessa fรถrbrรคnns orsakar de fรถroreningar och global uppvรคrmning.โจEtan och propan, destillerade frรฅn petroleum, รคr basmaterialet i produktionen av plast, polyester, nylon โ produkter vi anvรคnder i vardagen. Vad รคr dรฅ dilemmat? Alla dessa produkter รคr hรคr fรถr evigt, inget kan fรถrstรถra dem. Tidigare brรคnde man helt enkelt dem och orsakade dรคrmed miljรถfรถroreningar och mer รคn sรฅ. Mitt budskap รคr att vi mรฅste รฅtervinna dem och investera i teknologin fรถr รฅtervinning. Vi kommer att behรถva dem i framtiden. Nรคr vi inte lรคngre har nรฅgon olja kommer vi inte heller att ha nรฅgra syntetmaterial.โจOm klimatfรถrรคndringarna fortsรคtter kommer problemet bara att fรถrvรคrras. Som konstnรคr fรถrsรถker jag att hitta lรถsningar. Darwin lรคrde oss att alla levande varelser mรฅste anpassa sig till fรถrรคndringarna i miljรถn fรถr att รถverleva. I dag รคr fรถrรคndringstakten sรฅ pass snabb att organismer inte hinner utvecklas och anpassa sig utan istรคllet dรถr de ut. Om temperaturen pรฅ den afrikanska kontinenten skulle stiga med 5ยบC skulle elefanterna dรถ ut sรฅ dรคrfรถr klonar jag dem till mindre versioner. Snart kommer det finnas fรถr mycket havsvatten i vรคrlden men inte tillrรคckligt med dricksvatten sรฅ dรคrfรถr sรคtter jag stรถvlar pรฅ mina hundar, ger vattenflaskor till pingvinerna och sรคtter ryggsรคckar pรฅ klonade grodor fรถr att hjรคlpa dem lite.โจDet bรคsta sรคttet att hรฅlla รฅhรถrarna vakna รคr inte att predika utan att vรคnda pรฅ stolarna. Budkapet รคr โatt sticka utโ. Jag anvรคnder huvudsakligen grundfรคrgerna rรถtt, gult och blรฅtt. Ibland anvรคnder jag mig av fรคrger dรคremellan men grundfรคrgerna sticker ut mest (ett brunt djur i en grรถn miljรถ skulle ge ett begrรคnsat visuellt intryck).โจMin favoritfรคrg rรถd, till exempel, ger uttryck รฅt flera tolkningar och konstverkets mening blir plรถtsligt mer vรคrdefull.โจNรฅgra av mina senare verk รคr gjorda av รฅtervunnen brons. Inte av den rena, lyxiga bronsen som jag har ganska svรฅrt fรถr โ i slutรคndan รคr det ju bara metall. Jag vill fรถrringa detta โrikaโ material sรฅ dรคrfรถr slรคnger jag en klick fรคrg รถver huvudena pรฅ konstverken.
Klimatfรถrรคndringen รคr stommen fรถr mitt arbete. Jag har alltid inspirerats av begreppet konst, inte sรฅ mycket ur den estetiska aspekten utan snarare av de sociala, politiska och ekologiska frรฅgor som konsten involverar. Jag รคr ingen โgrรถnโ individ och politik lรคmnar mig oberรถrd men jag vill fรถrmedla ett budskap till eftervรคrlden utan att fรถrorena den.
William Sweetlove, november 2011.
Des chรจvres et des chiens clonรฉs, de couleur rouge et jaune fluorescente. Des robes lilas, vert de menthe et rose, dont les plis gรฉnรจrent le mouvement et manifestent une frivolitรฉ pleine de fantaisie.โจWilliam Sweetlove sโattache ร la surface des choses, quโil oppose ร leur substance profonde avec la nettetรฉ dโune lame de rasoir. Dans toute une sรฉrie de variations sur un seul et mรชme thรจme, il crรฉe une friction entre lโartificiel et le substantiel. Les limites entre le jouet dโenfant et lโobjet dโart sont effacรฉes dans plusieurs de ses ลuvres. Caniches, girafes et pingouins tels que les voient Sweetlove ont lโair dโunir le dadaรฏsme, le surrรฉalisme et le pop art en une synthรจse postmoderniste.โจWilliam Sweetlove est nรฉ ร Ostende, en Belgique, en 1949. Depuis 2001 il a รฉtรฉ membre dโune colonie dโartistes en Italie du Nord, The Cracking Art Group.โจLe matรฉriau de base utilisรฉ dans les ลuvres de ces artistes est une espรจce de plastique, obtenu par rรฉaction thermochimique du pรฉtrole brut. Dโoรน le terme โcrackingโ. Dโaprรจs le manifeste du Cracking Art Group, lโartiste a pour mission de rรฉpandre une vision du monde, dont lโironie est un des รฉlรฉments constitutifs, et la conscience รฉcologique un autre. Lโart doit aussi, dโaprรจs Sweetlove, faire office de contrepoison ร la surconsommation et ร la surproduction. Dans ses peintures, ses sculptures et ses assemblages, il restitue ses impressions de lโexistence dans des matรฉriaux tels que polyester, peaux de bรชte et tissus.
Depuis 1994 ses oeuvres sont exposรฉs ร des foires dโart, dans des galeries et aux musรฉes en Europe et ailleurs.
William Sweetlove donne forme ร son propre univers.
Johan Persson